Valószínűleg nem mondunk senkinek nagy újdonságot azzal, hogy a Covid-19 világjárvány egyik „hozadéka”, hogy az egyébként is folyamatosan növekvő e-kereskedelem még jobban előtérbe került, mint előtte bármikor. Az amerikai Prosper Insights and Analytics cég kutatása 8200 ember vásárlási szokását vizsgálta márciusban és áprilisban. Míg márciusban csak a megkérdezettek 24%-a csökkentette az üzletekben történő vásárlását, ez a szám áprilisban már 72% volt.
Ez a trend már március elején elkezdődött, amikor a legtöbb amerikai állam még nem vezette be a korlátozó intézkedéseket. A március eleji adatok azt mutatják, hogy az online vásárlás 40%-al nőtt az előző év azonos szakaszához képest. A Rakuten Intelligence cég egy másik mérése alapján – ahol március közepén három napot vizsgáltak – 200%-os növekedést mutatott ki az e-kereskedelemben.
A vásárlási szokások ilyen drámai változása a szállítás mellett új kihívásokat rak a csomagolás minőségére és annak dizájnjára.
Ma már alapvető elvárás, hogy a terméket tökéletes állapotban kapjuk meg a szállítói csomagolásban, egy sérült termék negatív vásárlóiélményt eredményezhet, akár bizalomvesztést okozhat a márkával vagy a kereskedővel szemben. A kérdés, hogy miként tudunk valamilyen pluszt adni a csomagolással, hogy tudjuk kiterjeszteni a márka történetét és emlékezetes vásárlóiélményt teremteni?
A csomagolás hatalma a vásárlóiélményre
Amikor a terméket kézhez kapjuk az első pillanattól kezdve fontos, hogy megfelel-e az elvárásinknak. Minél drágább egy termék (igaz ez főleg az úgynevezett luxustermékekre), annál nagyobbak az igényeink, annál jobban figyelünk minden apró részeltre tudat alatt. Így működik az emberi agy, folyamatosan keressük a visszacsatolásokat, hogy jól választottunk. Képzeljünk el egy jól felépített márkát, ami mögött tökéletesen megtervezett weboldal, facebook és instagram profil áll, ahol folyamatosan ugyanaz a dizájn ugyanazok a színek és tipográfia köszön vissza. Egy ilyen termék esetében kifejezetten fontos, hogy ez a varázs akkor se múljon el, amikor kézhez kapjuk a terméket még csomagolásban. Ha már online végig vezettük a vásárlót, hogy a mi termékünk mellett döntsön, az utolsó pillanatban „se engedjük el a kezét”. A csomagolás hatalma abban rejlik, hogy az utolsó pillanatig fenntartsa a vásárlói izgalmat, mielőtt a terméket kézbe veszi. Ez a tökéletesen kidolgozott „életút” segít abban, hogy visszatérő vevőket szerezzünk.
Fenntarthatóság
Egy másik fontos szempont az e-kereskedelmi csomagolással szemben a fenntarthatóság. Felmérések szerint a fogyasztók több mint fele többet fizet az olyan márkák számára, amelyek fenntartható, újra felhasználható vagy újrahasznosítható termékeket terveznek. Ez igaz a termék csomagolására is. Az elmúlt években számos márka fenntarthatósági politikát és célokat fogalmazott meg, ezt a döntést a bolygó védelme mellett a fogyasztói lojalitás ösztönzése és elmélyítésének érdekében lépték meg. A kutatások azt mondják, hogy a vásárlók ma már szívesebben választanak olyan márkát, akik figyelnek a környezetvédelmi szempontokra. Ebben az időszakban, amikor ennyire megnőtt az e-kereskedelem, kifejezetten fontos szempont ez a csomagolás tekintetében. Milyen anyagból készült? Van-e benne műanyag? Mennyire praktikus a mérete? stb.
Személyre szabás
Jöjjön ismét egy statisztika, az Infogroup fogyasztói felmérése alapján a megkérdezettek 44%-a szívesebben választ olyan márkát, ami személyre szabja a marketingüzenetét. A marketingszakemberek 88%-a pedig azt mondja, hogy a perszonalizáció miatt növekedett a bevétel. Ezek alapján kijelenthetjük, hogy a személyre szabás már nem egy jópofa hozzáadott érték, hanem egy kötelező elem a márka építése során. Egy ilyen márkaépítési folyamat pedig kiterjed minden pontra az online megjelenés és hirdetésektől kezdve a termék csomagolásáig.
Szerencsére a mai digitális nyomdai rendszerekkel már egyszerűen és költséghatékonyan meg tudjuk oldani a dobozok perszonalizációját. Vegyünk egy olyan terméket, amire elő kell fizetni és rendszeresen kapjuk havonta. Mennyivel nagyobb élményt és elköteleződést nyújt a vevőnek, ha a csomagolást személyre szabjuk, akár csak a vevő nevének grafikai feltüntetésével és egy üzenettel. De egy első vásárlás esetében is rengeteget hozzáadhat a vásárlóiélményhez, hogy ezzel is erősítsük a márka iránti elköteleződést és új vásárlásra sarkaljuk a vevőt. Rengeteg ötlet van arra, miket tudunk ily módon beilleszteni a dobozba. Pl.: más termékeink mintáit beilleszteni a csomagolásba, személyre szabott üzenetek, vagy a cég alapítójának személyes üzenetét stb. A perszonalizált marketing minden fronton történő elterjedésével idővel már nem csak nagyra értékelni fogják ezeket a vevők, hanem elvárás lesz a részükről.
Növelheti egy csomagolás az elköteleződést?
A válasz természetesen igen, ez már a fenti okfejtésből is egyértelműen körvonalazódik a statisztikák jól mutatják, hogy a személyre szabott élmény valószínűleg ismételt vásárlást fog eredményezni, ami bevétel növekedéshez vezet. A fogyasztók közel 50%-a mondta, hogy a perszonalizált vásárlói élmény miatt vásárolt újra. Ezekkel az eszközökkel a vásárló megértettebnek érzi magát és azt az érzést keltik bennük, hogy különlegesek, növelve ezzel a márka iránti elköteleződésüket. A világjárvány teljesen átalakította az e-kereskedelem piacát és biztosak lehetünk benne, hogy ezek az újonnan kialakult normák az enyhülés után is része lesz a mindennapjainknak. Az egyébként is folyamatosan növekvő online térben történő vásárlásnak egy óriási lendületet adott a járvány, ami miatt nagyon sok olyan új vevő került be rendszerbe, akik előtte hagyományosan vásároltak. Az ő megfelelő kiszolgálásuk pedig kifejezetten fontos ebben az időszakban.
Gondoljunk csak bele az otthon töltött idő, a home office vagy a kijárási korlátozások időszakában nagyon sokan érzik magukat egyedül vagy akár szoronganak a kialakult helyzet miatt. Ezekben az időkben nem túlzás azt állítani, hogy a nap egyik csúcspontja, amikor a megrendelt terméket kézhez kapja a vásárló. Itt az ideje, hogy a márkák és a csomagolásgyártást végző partnereik elkezdjék ezt az élményt tökéletesre csiszolni. Ha kiszámoljuk ez nem egy akkora befektetési költség, mint amekkora profitot fog hozni.
A teljes cikket eredeti nyelven itt olvashatod!
forrás:https://www.labelsandlabeling.com/opinion/branding-and-design-delivery-just-beginning?fbclid=IwAR3GFvMBtQnR5k7zmK_v-hYjCnL2QWtMUpV9vBI-Rv7HD8dWU4G2shehA1I