Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

Drupára hangolva: Interjú Kokóval

Drupára hangolva: Interjú Kokóval

Csak másfél hét választ el minket a Drupától, hogy betekintést nyerjünk abba, hogy iparágunk mennyit növekedett az elmúlt nyolc évben. 

Ahogy közeledünk a kiállítás felé, izgatottan várjuk, hogy milyen új és lenyűgöző technológiai fejlesztések várnak ránk, hisz a Drupa nem csupán egy esemény, hanem egy lehetőség arra, hogy betekintsünk a jövőbe, és inspirációt merítsünk az előttünk álló lehetőségekre.

Ennek kapcsán Kokót szólaltattuk meg, hogyan látja a jelenlegi szélesformátumú iparágat, milyen változások tapasztalhatók a munkafeldolgozás terén, és min érdemes elgondolkodni, amikor valaki gépberuházáson gondolkodik. 

 

Mikor volt az első Drupád, hogyan emlékszel vissza rá?

2000-ben volt az első, de úgy emlékszem, mintha tegnap lett volna; intenzív volt, és sajnos rövid. Éjjel utaztunk, hogy nyitásra kiérjünk, este jöttünk. Akkor tudatosult bennem, hogy ez sokkal nagyobb volumenű dolog, minthogy letudjuk egy nap alatt.
Ennek hatására a következőn már 12 napig voltam kint.  Az eltelt idő ellenére még mindig megmaradt bennem az az izgalmas élmény, amikor reggel, a nyitáskor felcsendül a Dupra-dal a hangszórókból, és visz a lendület!  Hatalmas esemény, hatalmas élmény egy akkora helyen, ahol saját belső buszjárat van, és fél maratont lehet gyalogolni egy nap alatt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hogyan élted meg az elmúlt évek nyomdai technológiáinak változását?

Akkoriban a Xerox-nál az íves digitális nyomtatókkal foglalkoztam, ebben az időszakban robbant be az íves digitális nyomtatás a nyomdákba. Így utólag visszatekintve ez viccesnek mondható, hisz akkoriban ezeket az „irodai nyomtatókat” próbáltuk a nyomdai munkákba beilleszteni.

Egyfajta "ipari forradalom" zajlott le abban az időben a digitális nyomtatás megjelenésével, amikor az arány még 85%-15% volt a hagyományos nyomtatás javára. Ma már ez a helyzet sokkal kiegyensúlyozottabb, sőt egyes területeken a digitális nyomtatás már a dominánsabb technológia.

A piacra törése robbanásszerű volt, nem értették a technológiát, tartottak tőle, hisz a jól bevált hagyományos nyomtatás már megfelelően működött.

Azonban a világ felgyorsult, és ez kedvezett a digitális nyomtatásnak, gyorsan és hatékonyan lehet kis példányszámú, egyedi igényekre szabott nyomtatási megoldásokat készíteni, anélkül, hogy hosszú előkészületekre (formakészítés, beállás) lenne szükség.

Ha üzleti összefüggésekben gondolkodunk, a folyamatot hasonlóképpen lehet értelmezni, mint az elektromos autók megjelenését az autóiparban. Az 80-100 éves dízel technológia gyártása után hirtelen egy új, ismeretlen technológia lépett előtérbe, és fejlődött rekord sebességgel egészen addig, hogy 2023-ra az elektromos autók száma hazánkban egy év alatt 35,62%-kal nőtt.

Ez hasonlóan érzékeltetheti a digitális nyomtatás előretörését a piacon, eleinte sokan nem vették komolyan, sőt, elkerülték a figyelmüket. Azonban ma már ezeket a megoldásokat keresik és alkalmazzák a vállalkozások.

 

 

 

 

 

 

 

 

Milyen trendeket látsz jelenleg a szélesformátumú iparágban?

Az elmúlt 5-6 év tapasztalatai azt mutatják, hogy egy nyomdában a megrendelések mennyisége "munkacsúcsokban" érkezik. Korábban ezek a csúcsok kiegyensúlyozottabban jelentkeztek, de manapság már kevésbé tervezhetőek. Előfordul, hogy néhány napig alig érkezik megrendelés, majd hirtelen egy olyan munka zúdul a nyomdára, amit azonnal teljesíteni kell. Emellett egyre inkább jellemző az "instant get" igény, vagyis azonnali kiszolgálásra való törekvés, hiszen a megrendelők már 1-2 nappal az anyagleadás után szeretnék kézhez kapni a terméket.

Ehhez igazodva a gyártók is fejlesztik termékeiket, például a Canon Colorado nyomtatót. Bár sokkal több képességgel rendelkezik, mint amennyire hazánkban általában szükség lenne, mégis egyre többen választják. Egyes ügyfeleinknek ugyanis a szokványos nyomtatási munkákhoz nem lenne szükségük ilyen komplex technológiára, azonban gyakran rendelkeznek olyan nagy volumenű megrendelésekkel, ahol a gyors teljesítés kritikus fontosságú. Így a beruházás egy Canon Colorado nyomtatóba már többször is megtérült számukra, még a gép állásidővel is számolva.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az elmúlt évek során azt figyeltük meg, hogy az eddig csak kiállításokon bemutatott nyomtatási megoldások mára általános piaci elvárásokká váltak a megrendelők részéről, mint például a  formalakk vagy a fehér nyomtatás.

A munkafeldolgozás területén is változások figyelhetők meg a piacon, már évekkel ezelőtt felismertük, hogy nem maga a nyomtatás, hanem a munka befejezése lesz a szűk keresztmetszet. Gyakran hangoztatjuk, hogy "a végtermék nem kész termék", vagyis a nyomtatást követően a termékek jelentős része még további feldolgozásra szorul, és ez a pont kritikus lehet a gyártási folyamatban.

Ahhoz, hogy rövidebb idő alatt, minimális selejttel és kevesebb munkaerő felhasználásával gyártani tudjuk a termékeket, ezt a folyamatot kell lerövidíteni. Mind a Summa, mind pedig a Flexa kínálatában arra törekszenek, hogy teljes mértékben automatizált utófeldolgozási megoldásokat kínáljanak.

Ezért amikor valaki gépberuházásban gondolkodik, először is fel kell mérnie, hogy milyen munkafolyamatokra van szüksége, és hogy a rendelkezésre álló géppark mennyire tudja ezeket hatékonyan kiszolgálni.

A HP tavasszal bejelentette az iparág legnagyobb mesterséges intelligenciával működtetett laptop portfólióját, amely az AI erejét használva fokozza a termelékenységet, a kreativitást és a felhasználói élményt a hibrid munkakörülményekben. Úgy gondolom, hogy ez az irány fog dominálni a következő években, és el fog terjedni az egész nyomdaiparban is.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Mire vagy kíváncsi a közelgő Drupa-val kapcsolatban?

Nagy várakozással tekintek rá, és kíváncsi vagyok, hogy a digitális nyomtatás megjelenik-e olyan áttörő, forradalmi megoldásként, ami ténylegesen felülírja a hagyományos nyomtatási megoldásokat.